TradeDoubler Verification

tirsdag den 24. december 2013

24. december - Juleaften


Fejl 21
Så blev det sørme også jul i år. Her er lidt læsestof til ventetiden.

At foretage følelsesbaserede køb.
Jep, denne fælde er jeg selv hoppet i, da jeg gjorde mit nok dummeste køb. Jeg var ked af det over jeg var ensom og ikke havde nogle penge. Så jeg gik ud for at finde mig en ny skoletaske. Jeg fandt én til 600 kr. Det dummeste jeg nogensinde har brugt penge på. For tasken var ikke god for min ryg. Men jeg bruger den stadig, fordi jeg føler mig så dum over at jeg har brugt 600 kr. på en gul rygsæk.

Coaching-tips:
Få input fra en ven eller et familiemedlem, der har erfaring.
- Spørg folk om det egentlig er pengene værd.
Tag en tænkepause.
- Hvor vigtig er tingen for dig i morgen? eller om en måned? Køb først når du har tænkt grundigt over det.
Hæv aldrig penge fra din opsparing, eller pensionskonto til følelsesbaserede køb.
- Pensionsopsparingen har vi slået fast, at de er urørlige. Din opsparing skal bruges på ting du har behov for (fx tandlægeregning, nye hvidevarer til når de andre er gået nedenom og hjem)
Vær opmærksom på, hvordan dine følelsesbaserede køb er finansieret.
- Regn ud hvor længe du egentlig skal arbejde for at få råd til den ting.
Undlad at betale et depositum eller arrangere levering omgående.
- Hvis man køber på nettet, kan man (mod betaling) få sine køb leveret hurtigere. Men spar de penge. 

Fejl 24
Skyldfølelsens shoppeture
Coaching-tips
Find alternativer til at give skyld-gaver.
- Brug hellere en dag sammen med dine børn, frem for at give dem gaver. Det bliver de meget gladere for.
Tal om gaveforskelle.
- skal alle have en gave med samme værdi? Eller skal folk have noget de kan bruge til noget?
Sæt grænser for forbruget inden jul eller fødselsdage.
- Lidt sent råd at komme med, da julegaverne nok allerede er købt.
Lad være med at købe gaver som kompensation for, at du har været væk hjemmefra for at skaffe mad på bordet.
- Hvis du fx har været væk på kursus eller forretningsrejse. Brug hellere tid sammen med familien!

Dette var sidste afsnit i min økonomiske julekalender. Jeg håber at I kunne bruge nogle af disse råd til at få styr på den løbske økonomi. Er det ikke den bedste gave at få?

Glædelig jul allesammen!
Jeg sender en masse kærlighed ud til jer! <3


Ingen kommentarer:

Send en kommentar