TradeDoubler Verification

søndag den 8. december 2013

8. december - 2. søndag i advent

Advarsel: Kæmpe indlæg!
Så blev det anden søndag i advent. Du har sikkert haft en dejlig dag med familien og spist æbleskiver og julekager. 

Fejl 29
at bruge penge for at spare penge.
Mertilbud er en bitch somme tider. Ofte er besparelsen så lille at det ikke kan betale sig, og du står tilbage med en masse mad, der bare bliver smidt ud.

Coaching-tips
beregn, hvor meget det i virkeligheden koster at købe stort ind eller købe ting på udsalg.
- kan det virkelig betale sig at købe 2 for 1, hvis du ikke skal bruge den anden?
Kreditkort – man kan faktisk godt forlade huset uden dem.
- Hæv kontanter, så bruger du ikke mere end du må.
Hold regnskab med de småtterier, du køber.
-Skriv alle de småbeløb ned du bruger. Det kan nemlig blive en stor sum på et år. Husk: intet beløb er for småt. 
Smid udsalgsbrochurer ud.
- Så undgår du at blive fristet.

Fejl 31
At ignorere rabatter og om at få penge tilbage eller optjene point.
Denne fejl har jeg selv begået, da jeg købte min computer. Hvis jeg bare scannede fakturaen ind og min regning, så ville jeg få 1000 kr tilbage. Jeg blev bare så forvirret over hvad det var jeg skulle scanne ind, og fik ikke gjort det. Og sådan blev jeg 1000 kr fattigere.

Coaching-tips:
brug den tid, der skal til, på at udfylde rabatkuponerne.
- Sælgeren forventer at du ikke gider at scanne ind og gøre ved. Men gør det! Konceptet er ikke så udbredt i Danmark, men der er nogen der kører med cashback (fx Acer, hvor jeg købte min computer)
Vælg kreditkort, der har lave eller slet ingen årlige gebyrer, samtidig med at de tilbyder en form for kompensation.
- tippet siger lidt sig selv.
Undersøg online om kompensation for forbrug.
- Google er din ven. 

Fejl 22
At shoppe døgnet rundt
Efter at lukkeloven blev afskaffet og internette bugner med online-butikker, har det aldrig været nemmere at bruge penge.

coaching-tips:
Sluk for computeren, når du er færdig med at arbejde eller tjekke din e-mail.
- Lad dig ikke friste! Og når du slukker for computeren, sparer du også penge på strøm. Win-win!
Læs en bog.
- Evt. "Pæne piger scorer ikke kassen". Bøger er også fyldt med visdom.
Sæt en grænse.
- sæt et max beløb du må bruge på at shoppe online. Og hold det!
Gå i en stor bue uden om de hjemmesider, der gør det nemt at bruge penge.
-  Selv er jeg en sucker for PLNDR. Men hvis man ikke går ind og kigger, så kommer man ikke til at ruge penge.
Programmér fjernbetjeningen til ikke at stoppe ved shoppe-kanaler.
- Eller sluk fjernsynet. Vi er meget tilbøjelige til at blive påvirket af reklamer.
Læs reklamekatalogerne (og læg det væk).
- Savl ikke for længe over de gode tilbud.

Fejl 23
Impulskøb
Hvor mange gange har vi ikke efterhånden hørt det udtryk? 

coaching-tips:
læs: ”why we buy: the science of shopping”.
- Bøger jeg burde læse. Den er sat på listen.
Lav en liste, før du tager ud og handler.
- Og hold dig til den.
Gør det til en vane at vente til næste dag med alle køb over 150 kroner.
- måske er tingen ikke så vigtig i morgen. Og så kan du skrive beløbet ned i "penge jeg ikke brugte" 
Behold kun de kateloger, du selv har bestilt.

- smid resten ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar