TradeDoubler Verification

onsdag den 16. oktober 2013

status fra containeren

Herhjemme vælter der breve fra banken ind. "Din konto er nu overtrukket med så og så mange penge". Shit!
Vi er efterhånden blevet tudet ørerne fulde med at det er svært at leve på en SU, og at studiejobs ikke hænger på træerne. Jeg har selv et lille (underligt) job, hvor jeg er en gang i mellem, og hvor jeg ikke tjener alverden. Og selv om man bor i en container, nær det beskyttede værksted, så er man da bestemt ikke hellig.
Hej mit navn er Cecilie og jeg skylder penge. Men gør alle ikke det? Mit låne"eventyr" startede da jeg var 19 år gammel, og flyttede hjemmefra for første gang. Jeg fik kredit i banken, til at betale et indskud. Og min kredit voksede, da jeg flyttede endnu en gang. Og så kunne jeg ikke liiige få tingene til at køre rundt, så jeg fik da et SU-lån. Nu skylder jeg SU en masse penge og min kredit ligger på 20.000. Og jeg har overtræk på kontoen nu.
Og så skete der jo også lige det, at jeg begyndte at ryge (don't start), og min mors reaktion da hun opdagede det var: "Det har du ikke råd til". Og hun havde ret. Jeg bruger ca. 1000 kr om måneden på cigaretter. Men for at spare lidt penge, så forsøger jeg at gå i en stor bue udenom 7eleven. Jeg har nok halveret deres indkomst efter jeg stoppede med at komme der, og købe en kaffe, smøger og 2 chokoladecroissanter, hver dag. Jeg sad en dag og regnede sammen, hvor meget jeg havde brugt i 7eleven og beløbet var svimlende højt. Hvis jeg havde droppede den vane noget før, så havde jeg nok ikke et kæmpe hul på min konto.
Men det er jo nemt at være bagklog.
Af skade bliver man klog, men sjældent rig. Og jeg har da brændt min røv et par gange, så jeg kan bekræfte at det bestemt ikke har gjort mig rig.

Det er også noget af en omvæltning, når man har boet hjemme et år, og pludselig bor for sig selv. Selvom jeg betaler det samme i husleje her, som jeg gjorde da jeg boede hjemme, og nu får udeboende SU, så har man pludselig færre penge mellem hænderne. Nu skal jeg jo også betale for mit internet, min skole, toiletpapir og mad. Nu kan det slet ikke hænge sammen.

Jeg har fået et virkelig akavet forhold til penge. Nok fordi jeg bruger mit dankort. Mine penge er jo bare tal på en skærm. Jeg skal nok have dannet mig en form for overblik over hvor mange penge jeg egentlig bruger, og hvor meget jeg egentlig kan bruge. For jeg betaler jo penge for at have min kredit. Og så løber det jo i ring.

Og så har de "kloge" hovedet skåret i SU'en. Og det kan mærkes. Ikke kun i min lille container, men også hos fx caféer og fastfoodkæder. De studerende har ikke råd til det. Og så tjener de mindre, og må fyre folk.Så kommer der endnu færre penge i kassen. Det er en ond cirkel.
Men det er da rarere at være fattig, sammen med resten af Danmark, end at være den eneste.

Sikke en undskyldning for at være fattig ;P

Og derfor sad jeg og læste om at tjene penge på at blogge, og om folks holdning til det. (Det skal lige siges at jeg på 3 år har tjent 8 kr på denne blog). Er man en sell-out, hvis man tjener penge på sin blog?
Der var nogle på woman.dk der mente at det var forkert at en norsk pige på 17 år tjente en halv million på et halvt år, på at blogge.
Jeg kan godt lide at læse blogs, det er en slags veninder jeg ikke har i virkeligheden :P

Ses smukke mennesker <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar